Képzési Kisokos

A Képzési Kisokos célja, hogy a forgalmi képzésekre minél felkészültebben tudj érkezni. Böngészd át őket, inspirálódj, aztán ugorj be hozzánk egy kis vezetésre, nagyon várunk már! 🙂

Tudnivalók a forgalmi vizsgáról

Ha a forgalmi vizsga előtt állsz, vagy szeretnéd megnézni, hogy mi vár Rád ezen a vizsgán, akkor ide kattintva tudod letölteni az ehhez kapcsolódó tudnivalókat.

Az Oktató barát, vagy ellenség?

Mire odakerülünk, hogy megtanulhassunk autót vezetni, jó pár évet töltünk az iskolapadban, és megtanuljuk, hogy bizony a tanárok is emberekből vannak a maguk jó és rossz napjaival együtt. A tanároknak viszont nem csak hangulatuk, de személyiségük is van. Találunk olyat közöttük, aki szelíd, és nem lehet semmivel kihozni a sodrából, de vannak olyanok is, akik a legkisebb neszre is robbannak. Vannak, akik türelmesek és anyáskodók, de vannak, akiknek egyszer is sok elmondani az anyagot, nem hogy átismételni. A gépjárműoktatás még az elméleti fizika tanításánál is bonyolultabb, hiszen 40-50 óra alatt kell megtanítanunk egy diákot minden olyan helyzetre, amivel az 50-60 éves vezetői pályafutása alatt találkozhat, vagy találkozni
fog. Fontos, hogy az oktató ne csak bízzon, de higgyen is a diákban, aki beül mellé a kocsiba, de mindemellett féken tartsa és mindig visszafogja benne azt a kis pluszt, ami már szeretne előjönni. “De jó lenne egy kicsit beletaposni a gázba!”, “Bárcsak tövig nyomhatnám a féket egy gyorsulás után, mint a filmekben.” – gondolják gyakran a nebulók ezeket és igen, az oktató is szeretne néha megcsinálni hasonló kunsztokat, de az oktatás nem erről szól. A gépjárműoktató fő feladata az alapok, szabályok és különböző, nélkülözhetetlen trükkök megtanítása, ennek az okításnak pedig elengedhetetlen kelléke a szigor és a tekintély megtartása, hiszen nem csak a vezetésre, de az életre is felkészítünk Titeket. Azzal, amit nálunk tanultok nem csak magatokért, de minden egyes utasotokért is felelősséget vállaltok majd, úgyhogy a néha előforduló ércesebb hozzászólás, vagy dorgálás mind-mind azért van, hogy soha ne kerüljetek bajba az utakon, vagy ha önhibátokon kívül mégis megtörténik, akkor is a lehető legprofibb módon kezeljétek azt.

És, hogy válaszoljunk is a fenti kérdésre: Az oktató minden esetben a barátotok lesz, még akkor is, ha morcosan néz Rátok valamiért, hiszen a feladata nem több, és nem is kevesebb, minthogy úgy engedjen ki Titeket a közutakra, hogy a lehető legbiztonságosabban tudjatok vezetni. A Csajszi Autósiskola női vezetőinek hála viszont az órákon nem csak a vezetésről, de az élet fontos és Számotokra érdekes dolgairól is szó fog esni, pont ugyan úgy, mint a fodrásznál. Hogy miért? Mert a barátaitok vagyunk!  

Az ismerősök tanácsai jók, vagy rosszak?

Az egyik legnehezebb része az oktatás alatti időszaknak mindig az, amikor az ismerősök tanácsait kell végighallgatni. Először jönnek a RÉMTÖRTÉNETEK, ilyen-olyan helyzetekről és oktatókról, aztán jönnek a KÖNNYELMŰ KIJELENTÉSEK, miszerint a világ legegyszerűbb dolga autót vezetni. Ha ezen is túl leszel, akkor jön a legrosszabb rész: a JÓ TANÁCSOK, amiket eleinte mindenki igyekszik befogadni, hogy aztán az első gyakorlati oktatás keretében megpróbálja kiverni a fejéből. A rosszabbik eset az, ha esetleg már a “feketén” való gyakorlásig is elment a dolog, és a kedves ismerős kivitt minket egy elhagyatott helyre, ahol a saját vezetési stílusát és rutinját próbálta a fejünkbe gyömöszölni. Ha ez megtörtént lehet, hogy kész is a baj, de ne csüggedj, majd mi mindent helyreteszünk! 
És, hogy mit tehetsz?
A legjobb dolog amit csinálhatsz, hogy elengeded ezeket a sztorikat és tanácsokat a füled mellett. Fontos, hogy tudd, hogy az autósiskoláknál a klasszikus autóvezetést tanulhatod meg. A tapasztalt sofőrök rendszerint egy kézzel fogják a kormányt, ugyan azzal a kéztartással váltanak minden fokozatban, tolatásnál kizárólag a visszapillantó tükröket használják, és még sorolhatnánk azokat az elemeket, amik a rutinnal, és a – csúnya kifejezéssel élve – nemtörődömséggel függenek össze. Mi azon vagyunk és leszünk, hogy mindent úgy tanítsunk meg Neked, ahogy az a Nagy Könyvben megvan írva. Idővel persze ha meglesz a saját rutinod és levezettél több tízezer kilométert, Neked is meglesznek már a fent vázolt “allűrjeid”, de a legfontosabb először az, hogy mindig mindent az oktatótól tanulj meg, úgy, ahogyan Ő mondja. Nem véletlen van a KRESZ vizsga, az elsősegély és a forgalmi is, hiszen rengeteg szabálynak kell megfelelni ahhoz, hogy megkaphasd a jogosítványt, és ezek a szabályok – még ha az ismerőseink sokukat fölöslegesnek is tartják – azért vannak, hogy megóvjanak minket és utastársainkat is az utakon.  

Milyen cipőben tanulj vezetni?

“Ha a cipőm beszélni tudna” – énekelte Katona Klári és igen, a legtöbb cipő az autóvezetés oktatásról is tudna néhány jópofa sztorit mondani. A cipők nem csak a kényelmet, de a biztonságot is szolgálják. Az utcára jellemzően szebbnél-szebb darabokat választunk, de sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor inkább a funkcionalitás dönt: túrázás, eső, hó, hosszabb séták, mindegyikre megvan a megfelelő lábbelink. Sokszor kérdezitek, hogy az autóvezetéshez milyen cipő dukál, erre igyekszünk most választ adni Nektek.
👟 Az első, és legfontosabb szempont a cipőválasztásnál a kényelem. Hozz olyan cipőt magaddal, ami nem szorít, jól szellőzik és pár óra után sem “érzed” a lábadon.
👞 Az oktatás se nem divatbemutató, se nem hivatalos esemény, úgyhogy kerüld az olyan cipőket, amiket állásinterjúra, vagy egy hivatalos eseményre vennél fel.
👡 Fontos, hogy a cipő jól tartsa a lábad és a talpa mindig a helyén maradjon, így nem történhet olyan, hogy bár a lábad fixen tartod, mégis elmozdul a cipőd talpa valamelyik pedálon. Tipikus példája ennek a papucs és a szandál, amik bár egyre vonzóbbak a nyár közeledtével, mégsem alkalmasak arra, hogy biztonságosan vezess egy autót – kivétel persze ez alól azok a szandik, amiket több ponton tudsz rögzíteni a lábadon.
👠 Mi is imádjuk a tűsarkút, de ez az a cipőtípus, amiben még 20 év után sem érdemes vezetni. Ha már meglesz a jogosítványod és olyan helyre mész, ahol muszáj tűsarkúban lenned, a vezetés idejére vigyél magaddal egy “telitalpú” váltócipőt, hidd el, megéri.
👢 Noha a csizmák elsőre jó választásnak tűnhetnek mégsem azok, hiszen nagy mértékben korlátozzák a boka mozgását, márpedig a pedálok nyomkodásához nagy szükséged lesz arra, hogy le-fel tudd mozgatni a lábfejed.
👍 És mi az, ami biztos hogy jó lesz? A fentebb is írt “telitalpú” cipők a legjobb választások, mert minden pozícióban stabilan fogják a pedálokat. A deszkás cipők is tökéletesek lehetnek, de mindig figyelj arra, hogy ne legyen túl széles a felső részük, hiszen senki sem szeretné egyszerre nyomni a féket és a gázt. A sportcipők, sneaker-ek is jó választások, lényeg, hogy a talprészen ne legyenek túl nagy magasságbeli (mintázatos) eltérések, ezzel előidézve a láb csúszkálását és egy helyen tartását a pedálokon. A talp vastagsága is fontos szempont, van akinek a vastag, kevés pedálérzetet visszaadó cipő lesz a megfelelő, és van, akinek a vékony talpú cipő fog segíteni abban, hogy jobban érezze, hogy mi történik a talpa alatt. Idővel majd kitapasztalod, hogy melyik nyújt kényelmesebb és biztonságosabb érzetet.
🧦 És amiről nem szóltunk még, az a zokni. Itt sem kell túlvariálni a választást, lényeg, hogy vékony és 100% pamut legyen.

Az oktatás előtti nap

Az oktatás napját mindenki izgatottan szokta várni, és igyekszik felkészülni rá testben, és lélekben egyaránt. Mivel a tanulás során rengeteg új információ ér minket, ezért kiemelt figyelemmel kell felkészülni ezekre a napokra, hiszen az agyunknak úgy kell működnie, mint egy szivacsnak, ami az összes új információt be tudja fogadni, és elraktározni. Ahhoz, hogy ez könnyen menjen, elég néhány egyszerű szabályt betartani. 
Mi az amit csinálj az oktatás előtt napon?
 A legfontosabb, hogy kipihent legyél, úgyhogy feküdj le időben aludni.
 Kukkants bele a KRESZ könyvbe és ismételd át azokat az anyagokat, amik a másnapi oktatáshoz kapcsolódnak.
 Igyál sok vizet. Egy kellően hidratált kobak sokkal jobban rögzíti az új információkat.
 Hallgass zenét, vagy csinálj olyan dolgokat, amik kikapcsolnak és ellazítanak. Másnap úgyis lesz elég izgalom. 
Mi az, amit ne csinálj az oktatás előtti napon?
 Ne maradj fent sokáig.
 Kerüld az alkoholt, mert másnaposan nem jó vezetni.
 Ne fáraszd ki magad. Ha mégis muszáj valami komolyabb fizikai munkát végezned, próbáld meg úgy intézni, hogy jusson elég időd a pihenésre is. A sport viszont jó, ha teheted, akkor előző nap mozogj egy kicsit.

Mint láthatod nem kell túl sok dolgot betartani ahhoz, hogy az oktatás napján fitt és üde legyél.  Gyere, és próbáld ki magad nálunk így, hogy már tudod az előző napra vonatkozó receptet. 

Az oktatás, és a megfelelő frizura.

Az előző Kisokosban a megfelelő ruházatra tértünk ki, ma a tökéletes frizurával fogunk foglalkozni!  Az autóvezetéshez nem csak egy kényelmes öltözet, de egy hozzáillő hajstílus is elengedhetetlen. Ez persze nem azt jelenti, hogy a fodrászhoz úgy kell bemenned, hogy egy “autósiskolás” frizurát kérsz, de van néhány részlet, amire érdemes odafigyelned, és lesz néhány kiegészítő, amit érdemes magaddal hoznod.
👀 Kilátás – A jó frizura ismérve az, hogy nem takarja ki a látóterünket. Az emo-s frufru rendkívül önkifejező tud lenni, de ha a fél szemed oda van tőle, akkor az a vezetésben már csak fél siker. Mindenképpen olyan hajkoronával gyere, ami mögül rendesen kilátsz!
💦 Hőhatások – A nyári meleg a vezetés egyik legnagyobb ellensége, mert hiába a klíma, a hajunk így is magába szívja a az ablakon át sugárzó hőt, és akarva akaratlanul megizzasztja a kobakunkat. A hajat emiatt úgy érdemes hordani, hogy az a lehető legkisebb felületen érintkezzen a bőrünkkel, ezzel is elkerülve az izzadás előidézését.
💨 A szél – A menetszél nagyon jó feelinget tud adni, letekert ablak, bömböl a rádió, megy minden, mint a karikacsapás. Ez persze addig hangzatos, amíg nem kell kergetni a fürtöket az arcunk előtt.
💇 Jaj, csak vágni ne kelljen! – Dehogy kell! A fenti leírt tanácsok csak irányadások, és a különböző kiegészítők segítségével szinte bármelyik frizura autóvezetés-kompatibilissé tehető!  A hosszú hajat fogd kontyba, vagy kösd hátra, és már kész is a szellős, mindenféle menetszélnek ellenálló hajzat. A szemedbe lóg a frufrud? Egy hajráf, és máris ott marad, ahol lennie kell. A meleg ellen is tökéletes lehet egy konty, ami szépen távol tartja a bőrödtől a hajad, és akkor még nem is beszéltünk a hajhálóról, ami mindenre azonnali megoldást nyújt. Na jó, az utolsó csak vicc volt! 

Oszd meg a cikkünket, ha Te is hasznosnak találtad, és nézd meg a többi Képzési Kisokost is, amiben a vezetés elsajátításának részleteihez adunk tanácsokat! 

Zenehallgatás az óra alatt

Te is imádsz zenét hallgatni? Mi is!  A zene feltölt, jó kedvre derít, és ha kell, akkor energiát ad. Ezért is fontos, hogy mikor, milyen zenét hallgatunk. Ha rossz kedvünk van, akkor jöhetnek az örök klasszikusok, ha jó, akkor jöhet bármi, amitől csak még jobb kedvünk lehet. Az oktatás során is lehetőség van arra, hogy zenét hallgass, de azért néhány szabályt nem árt betartani:
 – Legyél türelmes a zene terén! Lehet, hogy az első pár alkalommal nem fogjuk javasolni, hiszen először az a fontos, hogy kényelmesen, és biztonságosan érezd magad az autóban, és azt minden körülmények között uralni tudd. A zene nagyon jó útitárs, de könnyen elvonja a figyelmet, és az elmét más helyekre repíti. A vezetésnél ez nem mindig jön jól, főleg, ha a feladat épp a vezetés megtanulása!  Ha esetleg így alakul, akkor se kámpicsorodj el, amint azt látjuk, hogy a nyeregben vagy, felcsendülhet az első szám. 
🔊 – A hangerő ideje még nem jött el, hiszen nagyon fontos, hogy minden környezeti zajt hallani tudj és azokra időben, a lehető legjobb módon tudj reagálni. De nyugi, lágy hangerőn is legalább olyan szórakoztatóak lesznek a kedvenc számaid.
💿 – Hozz saját zenét, de előtte egyeztess az oktatóddal, hogy milyen formában eszi meg a kocsija. Egyébként fel vagyunk mindenre készülve, jöhetnek a CD-k, a pendrive-ok és a kazetták! 
🤘 – Olyan zenét válassz, ami Neked és az Oktatódnak is tetszik. A metál nagyon jó tud lenni egy esti sörözésnél, de nem biztos, hogy az autóban mindenki fog örülni neki. Cserébe mi is máshol hallgatjuk a lakodalmas zenét! 
💃🏻 – Az autóban szerencsére elég mozgási energia van, úgyhogy a táncod hagyd az óra utánra! 
🤞 – Érezd jól magad. Ha Te is jól vagy, mi is jól vagyunk!  A zenétől pedig csak még jobban leszünk, úgyhogy hajrá, teszteljük együtt a hangfalakat, miközben vezetni is megtanítunk Téged!  

Az automata váltó előnyei

Iskolánk egyik nagy erőssége, hogy automata váltós autón is megtanulhatsz vezetni!  Persze elsőre nehéz eldönteni, hogy a manuális, vagy az automata váltó passzol inkább Hozzád, de azért van a Képzési Kisokos, hogy könnyebben eldönthesd. A mai részben megnézzük, hogy mik azok az előnyök, amik az automata váltó mellett szólnak.
🕹️ – Egyszerűen használható. Az automata váltó legnagyobb előnye, hogy nem igényel különösebb beavatkozást. Ha előre szeretnél menni, akkor D-be (drive) rakod, ha hátra, akkor R-be (reverse), ha egy helyben szeretnél maradni akkor N-be (neutral), ha pedig parkolni szeretnél, akkor P-be (parking). Sokszor mondják, hogy az automata váltó azért egyszerűbb a manuálisnál, mert az ilyen autókban nincs kuplung. Az állítás kicsit félrevezető, mert ezekben az autókban is megtalálható a rettegett harmadik pedál mechanikája, annyi, hogy ezt immár számítógép vezérli helyettünk. 
🤗 – Biztonságos. A tapasztalatlan, de néha a tapasztalt sofőröknél is előfordul, hogy olyan sebességet választanak, ami nem alkalmazkodik a forgalmi helyzethez. Emiatt az autó lomha, a különböző hirtelen bekövetkezett forgalmi eseményekre nehezen reagál. Az automata váltónál ez nincs így, az elektronika mindig ideális fokozatba kapcsolja, így könnyítve meg a hirtelen elindulásokat, ha az szükséges.
 – Jó a fogyasztása. Sokat emlegetett tévhit, hogy az automata váltós autók rengeteget fogyasztanak. Korunk technológiája mellett az automaták gyakran kevesebbet fogyasztanak, mint manuális társaik, hiszen mindig a lehető legoptimálisabb fokozatban tartják az autót, ezzel biztosítva a kezdő, manuális sebességváltóval vezető sofőröknél előforduló helytelen fokozathasználat elkerülését, ami nem csak a motor gyorsabb kopásával, de az indokoltnál magasabb üzemanyag fogyasztással is jár.
🌇 – Kényelmes. Nem kell a kuplungra figyelni, nem kell a megfelelő fokozatot keresni, egyszerűen csak menni kell!  További előnye, hogy az egy felszabadult “figyelem” a vezetésre összpontosulhat, aminek hála könnyebben megelőzhetőek a balesetek, és több lesz az út közbeni “látnivaló” is.
🐕 – Alkalmazkodó. Az adaptív technológiáknak hála egyre több olyan automata autó kapható, aminek a váltója a vezető stílusához alkalmazkodik. Az utak során kiismeri a tulajdonos szokásait és igyekszik időről-időre kiszolgálni azt. Tulajdonosváltás esetén sincs gond, hiszen a váltó folyamatosan alkalmazkodik és tanul.
👶 – Kezdőknek ideális. Az oktatások során sokszor tapasztaljuk, hogy a legnehezebb feladat a manuális váltó működésének és “uralásának” megtanulása, ami rengeteg figyelmet von el a tanulóktól. Az automata váltó egyszerű kezelésének hála sokkal több idő és energia marad a különböző forgalmi helyzetek, technikák, parkolások és az egyéb, autó mozgatásával összefüggő feladatok gyakorlására, így a manuálissal szemben amellett, hogy a tanulási idő is lerövidül, biztosabb tudással veheti át a jogosítványát a kedvenc tanítványunk!  

Most már láthatod, hogy az automata váltó nem az ördögtől, hanem az újdonságokat és egyre jobb megoldásokat folyamatosan kereső mérnököktől való, akik azért hozták létre ezt a váltótípust, hogy a vezetés sokkal egyszerűbb, biztonságosabb és élvezetesebb legyen. Gyere, és tanulj nálunk automata váltós autón vezetni!  

Milyen szemüvegben vezess?

Ha jelentkezel iskolánkba,az első utad a háziorvosodhoz fog vezetni, aki többek között a szemed állapotát is felméri. Ha már szemüveges vagy, akkor nincs kétség afelől, hogy szemüvegben kell vezetned, de elképzelhető az is, hogy eddig fel nem tárt látásromlás miatt a szemészetre is el kell majd menned. Ilyenkor ne ijedj meg, a szemészeten körültekintőek vizsgálnak meg, és csak abban az esetben javasolják a szemüveget, ha az tényleg szükséges. Az esetek többségében persze nincs szükség szemüvegre, de így is lesznek olyan helyzetek, amikor előkerül egy-egy szemrevaló eszköz. Nézzük, hogy ilyenkor milyen típust válassz!

 – Normál szemüveg. Ha szemüveges vagy, akkor tuti, hogy legalább 1-2 órát töltöttél azzal, hogy a legmenőbb, és az arcodhoz legjobban illő szemüveget válaszd ki. A vezetéshez viszont lehet, hogy nem fog passzolni, de vajon miért? A vastag keretes szemüvegek újra virágkorukat élik, a várost elözönlötték a 80-as évek “SZTK-s” keretei. Noha tényleg nagyon jól állnak mindenkinek, a vastag kerete miatt nagyon sokat ki tudnak takarni a vezetés egyik legfontosabb eleméből: a látótérből. A vezetés közben a szemünket fogjuk használni a legtöbbet, és nagyon fontos, hogy a lehető legtöbbet lássuk be, ne csak az előttünk lévő, de a mellettünk és a hátunk mögött található útszakaszból is. A vastag keret az oldalra pillantásnál és a hátranézésnél is jelentős részt, akár egy embernyit (!) is ki tud takarni, úgyhogy a vezetéshez mindenképpen olyan keretet válassz, ami a lehető legvékonyabb szegélyekkel rendelkezik. További nagyon fontos dolog, hogy mindig legyen Nálad egy pót szemüveg! A forgalmi vizsgán el sem indulhatsz úgy, hogy nincs nálad egy cseredarab, és emiatt a vizsgabiztos azonnal leállíthatja a megmérettetést, ami így bukással zárul. 
 – Napszemüveg. A napszemüvegnél is elengedhetetlen, hogy vékony kerete legyen, és minél kevesebb látóteret takarjon ki. Arra is figyelj a választásnál, hogy tényleg csak annyi napfényt szűrjön ki, amennyi ahhoz szükséges, hogy a szemed ép maradjon. Azok a szemüvegek, amik a tikkasztó hőségben is éjszakai sötétséggé varázsolják az utcát kerülendőek, hiszen minél többet látunk, annál biztonságosabban tudunk vezetni. Az autókban egyébként számos olyan felszerelés van, ami a nem kívánt napfény ellen véd: fényre sötétedő üveg, sötétített ablakok, és a jó öreg napellenző is, amit nagyon sokszor fogsz használni. 
 – Speciális szemüvegek. A látásjavító szemüvegeket ne az autóban használd, lesz elég gyakorolni valója így is a szemednek út közben.
 – Kontaktlencse. Elérkeztünk a legjobb választáshoz, ami a látáskorrekciót illeti. A kontaktlencsével gyakorlatilag nem alakul ki plusz holttér, úgyhogy ha lehet, akkor mindenképpen ezt válaszd az oktatás során.
 – Éjszakai vezetés. Ha meglesz a jogsid sokszor elő fog fordulni, hogy éjszaka kell vezetned. Ezekre az esetekre érdemes beszerezni egy kifejezetten a sötétedés utáni vezetésre kifejlesztett szemüveget, amit a napsárga színéről lehet a legkönnyebben felismerni. Ennek a szemüvegnek hála élesebbek lesznek a kontrasztok, és a szemből jövők lámpái sem fognak annyira elvakítani.

Mint láthatod a szemüveg is nagyban meghatározza a vezetési képességeket és élményt, de reméljük, hogy a mai Kisokossal segítettünk abban, hogy a legjobb szemcsót hozd magaddal ne csak a tanuláshoz, de a majdani immár jogsis vezetéseidhez is!